Bezsenność – kiedy szukać pomocy u psychoterapeuty?

Bezsenność – kiedy szukać pomocy u psychoterapeuty?

Bezsenność to zaburzenia snu na takim poziomie, który ma znaczący wpływ na codzienne funkcjonowanie i pogarsza jakość życia. Bez względu na fakt, z jakimi problemami z zasypianiem boryka się pacjent, ignorowanie bezsenności i jej przyczyn może spowodować nasilenie się objawów.

Kiedy możemy mówić o problemach ze snem?

Problemy ze snem dotykają nawet co dziesiątego Polaka. Niestety prawie połowa zaburzeń nie jest leczona. O problemach ze snem mówimy wówczas, gdy pacjent zgłasza trudności w zasypianiu, płytki i urywany sen czy zbyt krótki sen, po którym nie ma uczucia regeneracji. Wiele osób przy problemach ze snem sięga po środki nasenne dostępne w aptece bez recepty, jednak jest to rozwiązanie doraźne. Przy problemach z bezsennością pomóc może psychoterapia.

Dlaczego warto skorzystać z psychoterapii przy problemie z bezsennością?

Przyczyny bezsenności często leżą w psychice pacjenta. Z drugiej strony problemy z zasypianiem mogą powodować lęk przed położeniem się spać, co powoduje błędne koło. Podczas psychoterapii pacjent będzie analizował przyczyny i trudności, które powodują występowanie bezsenności. Może także wypracować nowe zachowania, które poprawią jakość snu i wyeliminują bezsenność.

Bezsenność a depresja

Objawy bezsenności często współwystępują z depresją. Aby zbadać, czy bezsenność powiązana jest z depresją, pacjent powinien zastanowić się, czy małej ilości snu towarzyszą inne objawy np. przygnębienie, przyspieszone bicie serca czy nadmierne pocenie się. Dobre zdrowie psychiczne jest podstawą zdrowego snu. Dlatego wszyscy pacjenci z nasilonymi problemami ze snem powinni wybrać się do psychoterapeuty lub psychologa, gdy skorygowanie samej higieny snu nie przynosi efektu.

Relaks przed snem

Przy szybkim tempie naszego życia coraz częściej mamy problem z zasypianiem. Pracujemy do późnych godzin nocnych, nie mamy czasu, aby odpowiednio wyciszyć się przed snem. Tymczasem już na godzinę przed zaśnięciem powinniśmy unikać pracy, zwłaszcza przy komputerze, a także wykonywania czynności, które mogą wywołać u nas nieprzyjemne emocje. Warto oddać się w tym czasie czynnościom relaksującym, takim jak czytanie, słuchanie spokojnej muzyki.

Dodaj komentarz

Close Menu